nLighten lanceert edge-datacenterplatform voor bedrijven in Duitsland

Met het nLighten edge datacenterplatform profiteren bedrijven van de voordelen van gedistribueerde datacenters die zijn ontworpen voor toekomstige generaties

Frankfurt am Main, Duitsland. 08.02.2023 — nLighten, een portefeuillebedrijf van I Squared Capital, heeft vandaag aangekondigd dat zijn edge-datacenters dit jaar in Duitsland operationeel zullen worden. Met tien strategische locaties in Berlijn, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg, Hannover, Keulen, Leipzig, München, Neurenberg en Stuttgart hebben klanten toegang tot een datacenterplatform van menselijke grootte met lage latentie dat strategisch dicht bij hun eindgebruikers ligt. De geselecteerde locaties van nLighten passen goed bij de gedistribueerde economie van Duitsland met een lokale aanwezigheid in belangrijke economische zones en zijn bedoeld om gebruikers in de regio een latentie van 2 tot 6 ms te bieden.

Dit geavanceerde edge-datacenterplatform is een stap vooruit voor bedrijven die computers, inhoud of applicaties dichter bij hun gebruikers willen plaatsen. I Squared heeft meer dan 500 miljoen dollar aan eigen vermogen toegezegd om de groeiplannen van nLighten in heel Europa te ondersteunen om oplossingen te leveren voor zowel bestaande als opkomende toepassingen met lage latentie.

„We zijn erg verheugd om onze diensten in Duitsland aan te bieden”, zegt Harro Beusker, CEO en mede-oprichter van nLighten. „Wij zijn van mening dat Duitsland een van de beste plaatsen is om ons edge datacenterplatform te lanceren, dat aanwezig is in alle belangrijke economische centra. Van hieruit zullen we uitbreiden naar verschillende andere Europese markten.

” Het nLighten-infrastructuurmodel werkt samen met de nutssector om de emissiereductie te ondersteunen door middel van netstabilisatie en de terugwinning en export van warmte naar de gemeenschap. Dit creëert een opwindende nieuwe vicieuze cirkel tussen toenemend dataverbruik en ecologische duurzaamheid.” De motivatie om nLighten op te richten kwam voort uit onze wens om datacenters lokaal te maken, om te voorzien in evoluerend datagebruik en milieufuncties in de gemeenschap”, zegt Chad McCarthy, CTO en medeoprichter van nLighten.

Doelmarkten en ecosysteem

nLighten bedient bedrijven die een datacenter in de buurt nodig hebben, of meerdere locaties in Duitsland. nLighten creëert directe links tussen klanten en serviceproviders, waardoor een schaalbare open digitale marktplaats op de infrastructuur mogelijk wordt. Dit biedt bedrijven en zakenpartners een uitgebreid ecosysteem van carrier-neutrale en leveranciersonafhankelijke oplossingen, waaronder B2B-connectiviteit, levering van inhoud, netwerken en clouddiensten.

Het bedrijf werkt nauw samen met branchepartners, zoals telco's, cloudproviders en systeemintegrators, die klanten van nLighten adviseren en hun diensten aanbieden in de datacenters. De datacenters van nLighten zijn zowel digitale als fysieke marktplaatsen en bieden moderne, comfortabele kantoor- en vergaderfaciliteiten.

Over nLighten

Met het Duitse hoofdkantoor in Eschborn, vlakbij Frankfurt am Main, is nLighten een digitaal infrastructuurplatform en een portfoliobedrijf van I Squared Capital. We ontwikkelen tien innovatieve datacenters verspreid over de belangrijkste economische centra van Duitsland om de beste netwerktoegang te bieden aan de lokale industrie, particuliere gebruikers en mobiele werknemers.

De strategische distributie van nLighten-datacenters stelt het bedrijf in staat om in het hele land aanwezig te zijn in alle belangrijke Duitse steden en biedt toegang tot lage latentie en nabijheid tot hun eindgebruikers. De datacenters van nLighten zijn ontworpen om te voldoen aan de toenemende vraag naar snellere en betrouwbaardere gegevensverwerking en -opslag, waarbij ook rekening wordt gehouden met de impact op het milieu.

nLighten werd in 2021 opgericht door een kernteam met jarenlange ervaring en brede expertise in de datacentersector. De belangrijkste motivatie van het team was om de volgende stap te zetten voor de datacenterindustrie en datacenters af te stemmen op de groene transitie.

nLighten heeft zijn initiële datacenters overgenomen van EXA Infrastructure (beide portefeuillebedrijven van I Squared Capital) en is van plan om in de tweede helft van 2023 van start te gaan. Het doel van nLighten is om meerdere toonaangevende datacenterplatforms in Europa op te zetten en te exploiteren.